Mindfulnesstraining

Voor wie?
Aandachttraining is voor iedereen geschikt die behoefte heeft aan ondersteuning bij het leren leven met stress, pijn, ziekte, verslaving, moeheid e piekeren. Het doel is een mentaal, fysiek en emotioneel bewustwordingsproces op gang te brengen. Je krijgt inzicht in de mechanismen die stress veroorzaken. En je leert hoe anders met jezelf om kunt gaan.
 

Hoe ziet de training er uit?
Er wordt begonnen met een intake en daarna volgen acht sessies van tweeënhalf uur en een stiltemiddag. Je bent deelnemer in een groep van ca. tien personen. Er wordt van je gevraagd om ook thuis te oefenen met behulp van oefen-Cd’s en een werkboek.
 

Aandachttraining
De aandachttraining is een samenvoeging van Oosterse yoga oefeningen en meditatietechnieken en Westerse kennis uit de reguliere psychologie en wetenschappelijk hersenonderzoek. Mindfulnesstraining is trainen van de geest. Je kunt ‘Mindfulness’ in het Nederlands vertalen als opmerkzaamheid of aandachtgerichtheid.
De training is gericht op het bewust richten van de aandacht van moment tot moment, in het moment. Het gaat om erkennen en toelaten wat je denkt en voelt; Ook je weerstand, spanning en fysiek ongemak. Je oefent om dat op een ontspannen, niet oordelende vriendelijke manier te doen. Dat geeft inzicht en ontspanning en levert een andere houding naar jezelf op. Daarbij ontwikkel je ook kwaliteiten zoals ‘zijn in het hier nu’; vertrouwen; geduld; niet veroordelen; niet streven; vriendelijkheid; loslaten en accepteren.

 

Compassietraining

Bij de beoefening van mindfulness wordt al duidelijk dat het jezelf accepteren helaas nietvanzelfsprekend is. In die training leer je ruimte te geven aan wat er is. In de compassietraining leer je die ruimte te vullen met warmte en liefde. Zo leer je als het ware je eigen hulpverlener te worden. Zelf-compassie helpt je om daarbij een liefdevolle zorgzame houding te ontwikkelen in plaats van zelfkritiek te geven en je te veroordelen.Deze training wordt in verschillende vormen aangeboden. Van een eendaagse workshop tot een driedaagse training. Het is een ervaringsgerichte training; een mix van theorie en vooral van het opdoen van ervaringen via meditatie, visualisaties, yoga- en observarieoefeningen.

Zie voor meer informatie: “meer info mindfulness”

www.yogacentrumleidsehout.nl